ایکسری و سیستم های بازرسی آریوتک

راهـــــکار دانــــــش بنیــــــان امنیــــــــت

02144716504  -  info@xrayariotek.ir

عبور سریع و بی دردسر از قسمت امنیتی فرودگاه!​​​​​​​

صدای بوق هشدار گیت بازرسی، ممکن است برای شما هم استرس‌زا باشد. تمام مسافرانی که می‌خواهند سوار هواپیما شوند باید از گیت بازرسی فرودگاه عبور کنند. این گیت مانند دروازه‌ای است که توسط اشعه می‌تواند اشیای ممنوعه را تشخیص دهد تا از انتقال آنها به کابین هواپیما جلوگیری کند و امنیت مسافران را در هواپیما تامین کند. عبور از گیت بازرسی فرودگاه ممکن است کمی چالش برانگیز باشد اما با رعایت نکاتی که به ظاهر ساده به نظر می‌رسند، می‌توانید از بسیاری دردسرها نجات پیدا کنید و به راحتی از قسمت امنیت فرودگاه رد شوید. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا ترفندهایی برای رد شدن سریع از قسمت امنیت فرودگاه را به شما معرفی کنیم.


قوانین رد شدن از قسمت امنیت فرودگاه
رد شدن از قسمت امنیت فرودگاه، شامل قوانین و مقرراتی است که در ادامه به آنها می پردازیم. اول از همه باید با چیدن وسایل سفر شروع کنید. وسایل سفر رو طوری بچینید که به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید. هنگامی که می‌خواهید از قسمت امنیت فرودگاه رد شوید، ممکن است برخی وسایل نیاز به خارج شدن داشته باشند، بنابراین هنگام جمع کردن وسایل بهتر است این گونه وسایل را در بخشی از چمدان یا کوله پشتی بچینید که به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید. برخی وسایل نیز جز اشیای ممنوعه به حساب می‌آیند و بهتر است از به همراه داشتن آنها جدا خودداری کنید.


اشیا ممنوعه در پرواز | رد شدن از قسمت امنیت فرودگاه
از آنجایی که قوانین و مقررات هوایی هر‌روز تغییر می‌کنند، پس بهتر است قبل از سفر همیشه لیستی از اشیای ممنوعه را از سایت‌های معتبر تهیه کنید. این کار باعث می‌شود از به همراه داشتن خواسته یا ناخواسته این اشیا خودداری کنید و بدون معطلی از قسمت امنیت فرودگاه رد شوید. در ادامه به تعدادی از وسایلی که قسمت امنیت فرودگاه به آنها حساس است و جهت تامین امنیت پروازها و آسایش مسافرین از انتقال آنها به داخل هواپیما جلوگیری می شود، می‌پردازیم. اشیای ممنوعه در پرواز شامل موارد زیر می‌شوند:

  • وسایل تیز و نوک تیز
  • جواهر و زیورآلات فلزی
  • تزیینات موی فلزی
  • انواع سلاح گرم
  • انواع سلاح سرد
  • مواد سریع الاشتعال
  • انواع اسپری‌ها
  • مهمات

وسایل تیز و نوک تیز
به همراه داشتن وسایل تیز و نوک تیز در داخل هواپیما ممنوع است؛ چرا‌که سلاح سرد محسوب می‌شود و حمل آنها بدون اخذ مجوز غیرقانونی است. این وسایل می‌توانند برای دیگران آسیب‌زا باشند، بنابراین در گیت فرودگاه جمع‌آوری می‌شوند. سعی کنید تحت هیچ شرایطی این وسایل را به همراه نداشته باشید تا بدون استرس از گیت فرودگاه رد شوید و معطل نشوید.

تزیینات مو
گیت فرودگاه به کوچک‌ترین فلزهایی که همراه مسافر باشد حساسیت نشان می‌دهد. حتی ممکن است این فلز به صورت تزیینی کوچک در لباس شما به کار رفته باشد. در برخی مواقع ممکن است گیت فرودگاه به کلیپس‌های موی بانوان نیز حساسیت نشان دهد و بوق هشدار به صدا درآید، بنابراین برای رد شدن از قسمت امنیت فرودگاه از کش یا کلیپس‌های غیر فلزی استفاده کنید تا بدون هیچ استرسی از گیت فرودگاه رد شوید. توجه داشته باشید در بیشتر مواقع وسایلی از جنس طلا یا نقره در هنگام رد شدن از دستگاه اسکن بدن مشکلی ایجاد نمی‌کنند اما تمام اشیای فلزی را باید در سبدی جداگانه قرار دهید.


جواهر و زیورآلات | رد شدن از قسمت امنیت فرودگاه
از آنجایی که قسمت امنیت فرودگاه به وسایل فلزی حساس است، اگر دستبند فلزی یا زیورآلات به همراه داشته باشید بوق هشدار به صدا در می‌آید و اجازه رد شدن به شما نمی‌دهد. برای اینکه در رد شدن از قسمت امنیت فرودگاه معطل نشوید بهتر است تا حد امکان از جواهر و زیورآلات فلزی و غیرضروری استفاده نکنید، اما اگر به همراه داشتن این وسایل برایتان اهمیت دارد آنها را در جایی دم دست مانند کیف دستی خود قرار دهید. اگر هم برایتان دشوار است قبل از ورود به گیت فرودگاه آنها را درآورده و پس از عبور مجدد آنها را استفاده کنید.


انواع سلاح گرم و سرد | رد شدن از قسمت امنیت فرودگاه
بدیهی است هیچ مسافری با به همراه داشتن انواع سلاح گرم مثل سلاح‌های نظامی، تفنگ‌های شکاری و ساچمه زن و انواع سلاح‌های سرد مانند شمشیر، دشنه، کارد سنگری، انواع چاقو، تیغ موکت بری، تیغ جراحی، قیچی، پنجه بوکس و سایر وسایل این چنینی از قسمت امنیت فرودگاه رد نخواهد شد. گیت فرودگاه حتی به برخی از سلاح‌های اسباب بازی که شباهت زیادی به سلاح‌های واقعی دارند، حساسیت نشان خواهد داد. به همراه داشتن سلاح‌های گرم و سرد داخل هواپیما می‌تواند خطرات زیادی برای مسافرین داشته باشد، به همین دلیل فرودگاه این وسایل را شناسایی کرده و از به همراه داشتن آنها داخل هواپیما به شدت جلوگیری می‌کند.


مواد سریع الاشتعال
مواد سریع الاشتعال مثل بنزین و کپسول‌های گاز مایع برای آوردن به داخل هواپیما خطرناک هستند و در قسمت امنیت فرودگاه جمع آوری می‌شوند.


​​​​ انواع اسپری‌ها
به همراه داشتن انواع اسپری‌ها مثل گاز اشک آور، فلفلی، سمی و بی‌حس کننده نیز امنیت سایر مسافرین را به خطر می‌اندازد، پس هرگز این وسایل را به همراه نداشته باشید.


مهمات | رد شدن از قسمت امنیت فرودگاه
انواع مهمات شامل فشنگ‌ها، نارنجک‌ها، موارد منفجره از قبیل تی ان تی، سی ۴، چاشنی‌های انفجاری، مواد محترقه و آتش زا باروتی انفجاری، از جمله دیگر وسایلی هستند که به هیچ عنوان نباید وارد هواپیما شوند و در قسمت امنیت فرودگاه جمع آوری می‌شوند.


ترفندهایی برای سریع رد شدن از قسمت امنیت فرودگاه
در قسمت‌های قبل اشیای ممنوعه برای پرواز معرفی شدند. در ادامه می‌خواهیم برخی وسایلی را که گیت بازرسی به آنها حساس است و باید به طور جداگانه آنها را حمل کنید، به شما معرفی کنیم. علاوه بر آن، دانستن برخی نکات و رعایت کردن آنها به شما کمک می‌کند تا در گیت بازرسی به دردسر نیفتید و به راحتی از قسمت امنیت فرودگاه رد شوید.


 حمل وسایل الکترونیکی
وسایل الکترونیکی خود را باید به طور جداگانه از قسمت امنیت فرودگاه رد کنید، پس بهتر است لپ تاپ، تبلت، تلفن همراه و سایر وسایل الکترونیکی را در دسترس خود قرار دهید و به طور جداگانه به مامور گیت تحویل دهید یا در سبدی جداگانه قرار دهید تا بدون اتلاف وقت از گیت بازرسی عبور کنید‌.


 بسته بندی مواد مایع
طبق قوانین و مقررات هوایی مسافران اجازه ندارند هر مقداری که می‌خواهند مایعات به داخل کابین هواپیما ببرند و تنها در شرایطی می‌توانند با خود مایعات حمل کنند که حجم کمتر از ۱۰۰ میلی لیتر داشته باشد و همچنین در پلاستیک‌های شفاف بسته‌بندی شده باشند. شاید تصور کنید بسته بندی نیز باید در فرودگاه انجام شود اما خودتان باید در خانه مواد مایع را در پلاستیک‌های شفاف بسته بندی کنید تا فرآیند عبور از گیت بازرسی فرودگاه سریعتر انجام شود. لوازم مایع شامل شامپوهای بهداشتی، اسپری و خمیر دندان از جمله وسایلی هستند که ممکن است نیاز باشد در قسمت امنیت فرودگاه نشان دهید.


 پوشیدن کفش راحت | رد شدن از قسمت امنیت فرودگاه
یکی دیگر از نکاتی که باید در رد شدن از قسمت امنیت فرودگاه در نظر گرفت، پوشیدن کفش راحت است. برخی از فرودگاه‌ها ممکن است ماموران بازرسی سخت‌گیرتر باشند و شما را وادار کنند کفش‌تان را در بیاورید. برخی از کفش‌های پاشنه دار در نظر ماموران بازرسی مشکوک هستند و به خاطر اینکه ممکن است چیزی در آنها جاسازی شده باشد، آنها را بررسی می‌کنند و در دستگاه اسکنر اشعه ایکس قرار می‌دهند. بهتر است برای سریع رد شدن از قسمت امنیت فرودگاه، کفش‌های بدون بند و بدون ساق بپوشید تا در آوردن آنها وقت زیادی از شما نگیرد.


 لباس‌های سنگین و کلفت
لباس‌های کلفت مانند کت، کاپشن یا هر چیزی که شما را بزرگتر از سایز معمول‌تان نشان دهد، ممکن است در گیت بازرسی فرودگاه شما را با مشکل مواجه کند. شما باید قبل از رد شدن از قسمت امنیت فرودگاه کت و کاپشن خود را به همراه چمدان‌تان از زیر دستگاه اسکن رد کنید تا تمامی اجزای آن توسط دستگاه بررسی شوند.


به همراه داشتن بار اضافه
به همراه داشتن بار اضافه چه به صورت بسته بندی یا چمدان مشکلاتی را به همراه دارد. به همراه داشتن چمدان‌های زیاد باعث می‌شود تا صفی طولانی برای چک امنیتی ایجاد شود و دیگر مسافران را کلافه کند. بنابراین سعی کنید تا جایی که امکان دارد سبک سفر کنید و بار اضافه همراه نداشته باشید تا در زمان کم بازرسی انجام شود و وقت دیگران نیز گرفته نشود.


بازرسی امنیتی | رد شدن از قسمت امنیت فرودگاه
در قسمت بازرسی امنیتی، کارت شناسایی و بلیت خود را باید نشان دهید. پس بهتر است مدارک و کارت‌های شناسایی خود را در دسترس قرار دهید و از امن بودن جای آنها مطمئن باشید. مراقب باشید که مدارک و کارت شناسایی خود را در فرودگاه گم نکنید.


سرویس گلوبال اینتری
اگر ساکن خارج از کشور هستید یا بسیار سفر می‌کنید، بهتر است برای رد شدن از قسمت امنیت فرودگاه از سرویس گلوبال اینتری استفاده کنید. سرویس گلوبال اینتری خدمات دولتی است که روند قسمت امنیت و مهاجرت را برای مسافران تسریع می‌کند. شما هرجای دنیا که باشید، می‌توانید برای دریافت خدماتی معادل سرویس گلوبال اینتری اقدام کنید. برای بهره‌مندی از این خدمت باید هزینه‌ای جداگانه پرداخت کنید اما با وجود این هزینه بسیاری از کارت‌های اعتباری تعرفه‌های مناسبی را به مشتریان ارائه می‌دهند و حتی تخفیفات بسیاری برای آنها در نظر می‌گیرند.
از دیگر مزایای سرویس گلوبال اینتری این است که تا ۵ سال به شارژ و پرداخت مجدد نیاز ندارد. تاکنون افراد زیادی از کارت‌های گلوبال اینتری استفاده نمودند و این افراد معتقدند به همراه داشتن این کارت‌ها بسیار ارزشمند است، چرا‌که  باعث می‌شود سریعتر از قسمت امنیت فرودگاه عبور کنند. زمانی که در فرودگاه در سریع‌ترین حالت و با آسودگی خاطر از قسمت امنیت فرودگاه رد می‌شوید، متوجه می‌شوید این کارت چقدر ارزش دارد.


نتیجه گیری
برای رد شدن از قسمت امنیت فرودگاه در سریع‌ترین و راحت‌ترین حالت ممکن، باید از به همراه داشتن اشیای ممنوعه  خودداری کنید، وسایل الکترونیکی خود را به طور جداگانه حمل کنید، مواد مایع با حجم کمتر از ۱۰۰ میلی لیتر را در پلاستیک‌های شفاف بسته‌بندی کنید، کفش‌های راحت و بدون بند بپوشید و بار اضافه به همراه نداشته باشید. هم چنین مدارک و کارت شناسایی خود را در کیف دستی خود بگذارید تا سریع‌تر بتوانید به قسمت بازرسی امنیتی نشان دهید و از گیت عبور کنید. با رعایت همین نکات ساده می‌توان بدون استرس از قسمت امنیتی فرودگاه رد شد. اگر قصد سفر با هواپیما را دارید، حتما الی گشت را دنبال کنید تا با قوانین و مقررات هوایی بیشتر آشنا شوید.


سوالات متداول
۱. اشیای ممنوعه در پرواز شامل چه مواردی می‌شوند؟
چاقو، زیورآلات فلزی، کلیپس‌های فلزی، سلاح‌های نظامی، تفنگ‌های شکاری و ساچمه زن، شمشیر، دشنه، کارد سنگری، انواع چاقو، تیغ موکت بری، تیغ جراحی، قیچی، پنجه بوکس، بنزین، کپسول‌های گاز مایع، گاز اشک آور، فلفلی، سمی و بی‌حس کننده، فشنگ‌ها، نارنجک‌ها، مواد منفجره از قبیل تی ان تی، سی ۴، چاشنی‌های انفجاری، موارد محروقه و آتش زا باروتی انفجاری
۲. سرویس گلوبال اینتری چیست؟
سرویس گلوبال اینتری،خدمات دولتی است که با پرداخت هزینه‌ای جداگانه کارت گلوبال اینتری خریداری می‌شود و روند قسمت امنیت و مهاجرت را برای مسافرانی که ساکن خارج از کشور هستند یا بسیار به سفرهای خارجی می‌روند تسریع می‌کند.
۳. تلفن همراه و لپ تاپ خود را چطور از گیت بازرسی فرودگاه رد کنم؟
برای رد کردن وسایل الکترونیکی مثل تلفن همراه و لپ تاپ، باید به طور جداگانه به مامور گیت تحویل دهید یا در سبدی جداگانه قرار دهید.

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده
احمد موسوی گفت:
راجب ریجستری گوشی هم مطلب بذارید یا تشخیص گوشی در فرودگاه

نیاز به مشاوره رایگان دارید؟ با ما تماس بگیرید!

۰۲۱-44716504

شماره تماس آریوتک برای مشاوره در مورد ایکسری

محصولات آریوتک