ایکسری و سیستم های بازرسی آریوتک

بهداشت و ایمنی اشعه ایکس و دستگاه های بازرسی ایکس ری (X-RAY)

بهداشت و ایمنی اشعه ایکس

 

همیشه باید اثرات خطرناکی که پرتوهای اشعه ایکس می توانند بر بدن شما داشته باشند را در نظر داشته باشید. اگر درک روشنی از ماهیت اشعه ایکس داشته باشید، قوانین ایمنی بسیار منطقی تر خواهند بود.

اشعه ایکس شکلی از پرتوهای یونیزان بسیار نافذ است. تابش انرژی به شکل امواج یا ذرات است. تشعشع در اطراف ما وجود دارد. انسان از سپیده دم در معرض تشعشعات منابع طبیعی بوده است. از این تابش نمی توان اجتناب کرد. اما تشعشعات نیز از طیف گسترده ای از منابع مصنوعی تولید می شوند.

افراد در بسیاری از مشاغل از تجهیزات تولید تشعشع در محل کار استفاده می کنند. برخی از این مشاغل شامل پزشکان، پرستاران، تکنسین ها، بهداشت دهان و دندان، داروسازان و بازرسی های امنیتی است.

تشعشع در دوزهای بیش از حد برای بدن انسان مضر است زیرا می تواند به سلول ها آسیب برساند. مهمترین ماده در بدن انسان DNA است. این ماده حاوی تمام اطلاعات مورد نیاز برای تولید مواد بیولوژیکی برای سلول های انسان و کل بدن است. تشعشعات یونیزان می تواند به DNA انسان آسیب برساند. سلول ها می توانند سطوح خاصی از آسیب سلولی را ترمیم کنند. در دوزهای پایین، مانند آنچه که هر روز از تابش پس زمینه طبیعی دریافت می شود، آسیب سلولی به سرعت ترمیم می شود. در سطوح بالاتر، مرگ سلولی رخ می دهد. در دوزهای بسیار بالا، سلول ها نمی توانند به سرعت به اندازه کافی جایگزین شوند و بافت ها عملکرد خود را از دست می دهند.

 

 

اثرات تشعشع را می توان بر اساس زمانی که ظاهر می شوند طبقه بندی کرد:

 

اثرات سریع: اثرات، از جمله بیماری ناشی از تشعشع و سوختگی ناشی از تشعشع، بلافاصله پس از دریافت دوزهای زیاد پرتو در مدت زمان کوتاه مشاهده می شود.

اثرات تاخیری: اثراتی مانند القای سرطان که ممکن است ماه ها یا سال ها پس از قرار گرفتن در معرض اشعه ظاهر شوند.

دستگاه‌های اشعه ایکس امنیتی تشعشعات تولید می‌کنند، اما در صورت نگهداری و کارکرد صحیح، خطری برای اپراتورها یا عموم مردم ایجاد نمی‌کنند.

دوزهای تشعشع بر حسب انرژی ذخیره شده در بدن بیان می شود. آنها را می توان در واحدهایی به نام "میکروسیورت" اندازه گیری کرد. در طول یک اشعه ایکس در چمدان، تقریباً 20 میکروسیورت به هر کیسه اعمال می شود. سطح بیرونی دستگاه اشعه ایکس در معرض تقریباً 1 میکروسیورت در ساعت قرار می گیرد. بی اهمیت بودن این دوز در مقایسه با پرواز با هواپیما که هر ساعت یک مسافر را در معرض 5 میکروسیورت قرار می دهد، آشکار است. ما تقریباً 2200 میکروسیورت در سال فقط از تابش پس‌زمینه طبیعی، از خورشید، خاک و غیره دریافت می‌کنیم. و تنها یک اشعه ایکس پزشکی 20 میکروسیورت را متحمل می‌شود. بنابراین قرار گرفتن در معرض تابش دستگاه های اشعه ایکس امنیتی بسیار کم است.

یک سوء تفاهم رایج این است که هر گونه قرار گرفتن در معرض تشعشع می تواند فرد را آلوده کند. قرار گرفتن در معرض تشعشعات منجر به آلودگی نمی شود. تابش نوعی انرژی است. آلودگی تنها زمانی رخ می دهد که فرد در تماس مستقیم با پودر یا مایع رادیواکتیو باشد. تابش دستگاه های اشعه ایکس در هیچ یک از این اشکال تشعشع نیست. دستگاه‌های اشعه ایکس امنیتی تنها زمانی تشعشع تولید می‌کنند که دارای انرژی باشند.

همچنین نگرانی هایی در مورد ایمنی عبور مواد غذایی از دستگاه های اشعه ایکس امنیتی مطرح شده است. دستگاه های اشعه ایکس چمدان به هیچ وجه غذا را رادیواکتیو نمی کند. (جالب است که مواد غذایی که از طریق دستگاه اشعه ایکس در فرودگاه عبور می کنند، دوز کمتری از تشعشعات دریافت می کنند که در طول پرواز واقعی از تشعشعات طبیعی دریافت می کنند!)

 

ویژگی های ایمنی که معمولاً در دستگاه های اشعه ایکس چمدان گنجانده می شوند عبارتند از:

 

تونل: هر کسی را از رسیدن به داخل دستگاه اشعه ایکس باز می دارد.

سرب در پرده های لاستیکی: از خروج اشعه ایکس در هر دو انتها جلوگیری می کند تشعشع توسط این پرده های لاستیکی سربی در ورودی و خروجی جذب می شود.

پوشش سرب: طرفین نوار نقاله یا واحد کابینت دارای ضخامت مناسبی از محافظ سربی است. این کار اشعه ایکس را در داخل کابینت نگه می دارد.

کلید توقف اضطراری (E-STOP): این کلید فورا اشعه ایکس را قطع کرده و انتقال دهنده را متوقف می کند. باید در درگاه های ورودی و خروجی واحدهای نقاله کار کند و به وضوح برچسب گذاری شود. گاهی اوقات یکی نیز روی کنترل پنل نصب می شود.

سوئیچ های ایمنی: تسمه را متوقف می کند و پیامی را به اپراتور ارائه می دهد.

علائم: در مورد وجود تشعشع هشدار می دهد و قوانینی که باید رعایت شود. علائم باید همیشه دارای نماد هشدار تشعشعات یونیزان، "تریفویل" باشند. تریفویل نماد هشدار تشعشع بین المللی است. این دستگاه با علامتی با عبارت "احتیاط - این تجهیز هنگام فعال شدن، اشعه ایکس تولید می کند" برچسب گذاری می شود. همچنین باید یک علامت در بالای هر یک از دهانه ها وجود داشته باشد که به افراد هشدار می دهد که در هنگام روشن شدن سیستم هیچ قسمتی از بدن را در داخل دستگاه قرار ندهند.

چراغ های هشدار: نشان می دهد که دستگاه برق دارد و نشان می دهد که چه زمانی اشعه ایکس تولید می شود.

دستگاه های اشعه ایکس مدرن برای کار بسیار ایمن هستند زیرا از پرتوهای کم انرژی و باریک به اندازه مداد استفاده می کنند که در حین حرکت یک چمدان در داخل دستگاه به عقب و جلو آن را اسکن می کنند. پرتوهای مادون قرمز نصب شده در تجهیزات به طور دقیق منبع پرتو اشعه ایکس را شروع و متوقف می کنند تا زمانی که یک مورد در موقعیت تصویربرداری وجود ندارد، اشعه ایکس عملیاتی نشود.

به این ویژگی ها، حفاظ سازی عالی را اضافه کنید و به راحتی می توانید درک کنید که چرا آنها در صورت استفاده و نگهداری صحیح هیچ خطری برای سلامتی ندارند. اگر قرار است خطرات تشعشعات کم باقی بماند، پرسنل در هر تأسیساتی که در آن سیستم های اشعه ایکس برای چمدان ها نصب شده است باید از تمام قوانین ایمنی پیروی کنند.

دستگاه های اشعه ایکس ولتاژ بالایی تولید می کنند و بنابراین باید به طور بالقوه خطرناک در نظر گرفته شوند. فقط کارکنان فنی آموزش دیده باید تلاش کنند تا تجهیزات را بررسی یا تعمیر کنند یا پانل ها را جدا کنند.

هرگز دستگاه اشعه ایکس را در جایی که ممکن است در معرض آب، رطوبت باشد فعال نکنید.

هرگز ظروف مایع را روی دستگاه اشعه ایکس قرار ندهید. ظروف مایع در بسته تنها زمانی باید بازرسی شوند که در ظروف پلاستیکی مناسب قرار داده شوند.

دستگاه اشعه ایکس را در یک منطقه محدود و بدون تهویه کافی فعال نکنید - زیرا گرمای بیش از حد قطعات رخ می دهد. منافذ تهویه دستگاه اشعه ایکس یا مانیتورها را نپوشانید. هرگز تجهیزات اشعه ایکس را در حضور دود یا گازهای قابل اشتعال فعال نکنید.

هرگز روی نوار نقاله دستگاه اشعه ایکس ننشینید، حتی زمانی که دستگاه خاموش است.

دست ها را از لبه های تسمه نقاله، غلتک های انتهایی و سایر قسمت های متحرک دستگاه اشعه ایکس دور نگه دارید.

اطمینان حاصل کنید که چمدان ها در داخل یا انتهای تونل بازرسی انباشته یا روی هم انباشته نمی شوند. هرگز تجهیز را با کانکتورهای فرسوده فعال نکنید.

هرگز سعی نکنید سیم های آسیب دیده را با نوار چسب عایق ترمیم کنید. هرگز سکه، واکی تاکی یا سایر وسایل فلزی را روی بدنه دستگاه های اشعه ایکس قرار ندهید. آنها می توانند به تجهیزات آسیب برسانند.

* اطلاعات مربوط به بهداشت و ایمنی در اینجا فقط به عنوان راهنمایی ارائه شده است و نه برای جایگزینی رویه ها و دستورالعمل های مورد استفاده در مکان شما.

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده

نیاز به مشاوره رایگان دارید؟ با ما تماس بگیرید!

۰۲۱-44716504

شماره تماس آریوتک برای مشاوره در مورد ایکسری

محصولات آریوتک