ایکسری و سیستم های بازرسی آریوتک

راهنمای عبور از گیت فرودگاه برای داشتن یک پرواز بدون دردسر

برای داشتن یک پرواز بدون دردسر نیاز است که با چندین موارد برای رد شدن از گیت بازرسی فرودگاه آشنا شوید تا بتوانید سفری راحت را تجربه کنید. تنها پس از گذشت مدت کوتاهی از افتتاح اولین خطوط هواپیمایی در دنیا، فرودگاه ها به یکی از مهم ترین نقاط هر کشور تبدیل شدند. هر مسافری که تجربه پرواز با هواپیما را داشته باشد، دیگر دوست ندارد سختی سفر با وسایل دیگر را از سر بگذراند. همین موضوع در مورد انتقال بار و وسایل شخصی و تجاری نیز صادق است. انتقال سریع، امن و در بسیاری از موارد مقرون به صرفه‌ تر باعث شده تا استفاده از مسیرهای هوایی به شدت در میان مردم بسیار محبوب شود.
با وجود این مزایا، بسیاری از افراد سودجو و حتی خلافکار سعی در انتقال وسایل غیر مجاز خود با هواپیما می کنند و در این بین ممکن است امنیت مسافران را در طول پرواز به خطر بی اندازند. به دلیل تعدد این اتفاقات و همینطور انتقال کالای قاچاق توسط مسافرین، گیت بازرسی فرودگاه در تمامی مراکز هواپیمایی دایر شده است و بار تمام مسافرین تا قبل از پرواز چندین بار چک شده و در صورت نیاز خود مسافرین نیز بازرسی بدنی می شوند.
ممکن است شما نیز در سفرهای دیده باشید که کیف برخی مسافران توسط نیروهای امنیتی فرودگاه چک شده و برخی لوازم غیر مجاز آنها گرفته می شود. این لوازم ممکن است به خودی خود مشکلی نداشته باشند، اما قوانین هر کشور در مورد لوازم مجاز قابل حمل ممکن است متفاوت بوده و بهتر است لیست کالاهای قابل انتقال را از قبل بررسی کنید. برخی کالاها نیز تنها در قسمت بار هواپیما قابل انتقال هستند و نمی توانید آنها را با خود به کابین هواپیما ببرید.

 


نکات مهمی در هنگام عبور از گیت بازرسی فرودگاه
به دلیل پیچیدگی های خاص سفرهای هوایی، پروسه ورود به فرودگاه تا سوار شدن به هواپیما مقداری زمان بر است و این موضوع برای اکثر افراد خسته کننده خواهد بود. ممکن است به دلیل تاخیر در پرواز و بروز مشکلات پیش بینی نشده مدت زمان طولانی را در فرودگاه معطل شده باشید، پس بهتر است با رعایت نکاتی که در ادامه بررسی می کنیم، بدون مشکل از گیت بازرسی فرودگاه عبور کنید و بیشتر از این در صف های مختلف زمان خود را هدر ندهید.

اشیا تیز و برنده
هرگونه جسمی که حالت تیز داشته باشد و بتوان با آن برشی ایجاد کرد، در حکم سلاح سرد بوده و توقیف می شود. در داخل کابین هواپیما تمامی مسافرین و خدمه در یک فضای محبوس در کنار یکدیگر قرار دارند و وجود یک وسیله خطرناک در این بین می تواند مشکلات بزرگی ایجاد کند. از این رو نیروهای امنیتی فرودگاه اگر وسیله ای را که ممکن است بتوان از آن به عنوان یک اسلحه سرد استفاده کرد در بین کیف و لوازم شما پیدا کند، آن را از شما خواهد گرفت.
باید به این نکته توجه داشته باشید که شاید مجبور به حمل یک وسیله شخصی باشید که از نظر شما با ارزش بوده ولی از نظر تیم گیت بازرسی فرودگاه خطرناک محسوب شود. ماموران امنیتی می توانند این وسیله را بدون هیچ دلیلی از شما بگیرند و شما برای انتقال آن به مقصد باید وسیله خود را از طریق شرکت پست و یا دیگر شرکت های ارسال بار به آدرس خود در مقصد پست کنید.
در صورتی که این وسیله دارای سایز معقولی بوده باشد، مانند موچین، سوزن خیاطی، ناخن گیر، میل و قلاب بافتنی، تیغ و حتی قیچی، می توانید آن را در چمدان خود قرار داده و در قسمت بار هواپیما جای گذاری کنید. در این صورت در گیت بازرسی فرودگاه نیز هیچ مشکلی پیش نیامده و به سرعت این مرحله را رد خواهید کرد.

 


وسایل الکترونیکی بزرگ
شما مجاز به حمل وسایل الکترونیکی مختلفی مانند لپ تاپ، تبلت و فبلت های بزرگ هستید و شاید حتی چندین تلفن هوشمند به همراه خود داشته باشید. زندگی در عصر دیجیتال باعث شده همه ما به این وسایل نیاز داشته باشیم و سفر بدون آنها عملا برایمان غیر ممکن خواهد بود.
عبور این وسایل از گیت بازرسی فرودگاه هیچگونه ممنوعیتی ندارند اما باید به یاد داشته باشید که این وسایل الکترونیکی همگی باید چک شده و در قسمت بازرسی به صورت جداگانه بررسی می شوند. بهتر است در هنگام بسته بندی وسایل خود این نکته را مد نظر قرار دهید و این لوازم را جدای از بقیه وسایل قرار داده تا در هنگام بازرسی به راحتی آنها را از کیف خود خارج کرده و زمان زیادی از شما گرفته نشود.

حیوانات خانگی
مسئله حمل حیوانات خانگی از آن دست موضوعاتی است که همچنان دارای مناقشات زیادی است. در برخی از فرودگاه ها امکان حمل حیوانات خانگی وجود نداشته و در برخی فرودگاه ها با بررسی های شدیدتری مواجه خواهید شد. مهمترین نکته این است که قبل از پرواز باید بررسی کنید که آیا ایرلاین انتخابی شما و هواپیمای مورد نظر قابلیت حمل حیوان خانگی را دارد یا خیر.
گیت بازرسی فرودگاه در برخی مواقع حیوان خانگی را با قفس خود از درون دستگاه ایکس ری رد می کند و در برخی مواقع نیز حیوان به همراه صاحب خود از گیت عبور کرده و قفس آن جدگانه بررسی می شود. این موضوع دارای قانون یکپارچه ای نیست و بسیاری از افراد در هنگام عبور از گیت بازرسی فرودگاه دچار سردرگمی می شوند.

رفتار نامناسب
در هنگام چک شدن قبل از پرواز، ماموران امنیتی به دقت تمامی مسافران را چک کرده و این پروسه ممکن است کمی طول بکشد. سعی کنید در این مدت آرامش خود را حفظ کنید زیرا هرگونه بی تابی و رفتار مناسب با ماموران امنیتی، در حکم توهین به آنها بوده و اینکار باعث می شود روند بررسی بار شما با سرعت کمتری پیش رود و حتی برای مدت زمان محدودی بازداشت شوید.
داشتن استرس و نگرانی از بابت نرسیدن به پرواز و یا خسته شدن از ایستاده بودن ممکن است بر رفتار شما تاثیر بگذارد و نیروهای امنیتی گیت بازرسی فرودگاه ممکن است این رفتار شما را مشکوک برداشت کرده و برای چک کردن موارد امنیتی بیشتر، در قسمت های مختلف فرودگاه بیشتر از سایر مسافرین مورد بازرسی قرار بگیرید. بنابراین حفظ خونسردی و رفتاری مودبانه می تواند شما را از دردسرهای بیشتر حفظ کند.

لباس مناسب
بسیاری از لوازم مانند جواهرات و متعلقات لباس ها ممکن است در روند کار دستگاه های بازرسی اختلال ایجاد کنند و ماموران امنیتی مجبور شوند که شما را بازرسی بدنی کنند. در این صورت داشتن لباس های مناسب و راحت که برای درآوردن آنها به زمان زیادی نیاز نباشد، می تواند روال کار شما را به شدت سریع تر کند.
در برخی کشورها نیز مانند ایران، پوشش مسافرین دارای قوانین بخصوصی است و هر فرد مجبور است از یک سری قوانین کلی پیروی کند. اطلاع از این قوانین و رعایت آنها در هنگام عبور از گیت بازرسی فرودگاه می تواند از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کرده و سفر خود را با آرامش بیشتری شروع خواهید کرد.

مدارک شناسایی
یکی از مهمترین نکات در هنگام عبور از گیت بازرسی فرودگاه به همراه داشتن مدارک شناسایی شما است. ممکن است است در تمامی گیت ها این مدارک از شما خواسته نشود اما در صورتی که مشکلی در این میان به وجود آید، روال تایید هویت شما زودتر انجام شده و نیازی به مراجعه به قسمت شناسایی مسافرین نخواهد بود. بهتر است این مدارک را در جایی نزدیک به خود که احتمال دزدیده شدن آن کمتر باشد نگه داری کنید.

رفتارهای عجیب
جدای از گیت بازرسی فرودگاه، در تمام محوطه دوربین های نظارتی و همینطور نیروهای گشت امنیتی مستقر هستند و با آموزش های ویژه ای که دیده اند، می توانند رفتارهای عجیب را بلافاصله تشخیص دهند. در صورتی که در محیط فرودگاه رفتار عجیبی داشته باشید و یا بیش از اندازه استرس داشته باشید، ممکن است شما را برای بازرسی های بیشتر مورد بررسی قرار دهند و لازم باشد تا قبل از پرواز چندین بار کیف های شما چک شود.

مواد غذایی
روش های مختلفی برای بررسی بار مسافرین وجود دارد. از دستگاه های ایکس ری تا سگ های آموزش دیده و نگهبانان حواس جمع. اگر در بار خود مواد غذایی بخصوصی حمل کنید، ممکن است بویایی سگ ها را دچار اختلال کرده و کیف شما را مشکوک اعلام کنند و شک حمل مواد مخدر می تواند تمامی برنامه سفر شما را کنسل کند.
همچنین برخی مواد غذایی در دستگاه های بازرسی شبیه وسایل دیگر و بمب های دست ساز عمل کرده و پروسه چک کردن بار شما را با مشکل روبرو می کند. پس بهتر است از همراه داشتن مواد غذایی صرف نظر کرده و یا اینکه آن را در بسته بندی جدایی حمل کنید.

شوخی های بی مورد
خندیدن و شوخی کردن با دوستان خود به هیچ عنوان بد نیست اما در مورد برخی موضوعات شوخی کردن در سالن فرودگاه اصلا فکر خوبی نخواهد بود. از آنجا که در تاریخچه پروازهای دنیا داستان های ناراحت کننده زیادی در مورد انفجار عمدی هواپیما، آدم ربایی یا هواپیما ربایی، سرقت، قتل و … وجود دارد، شوخی با این موارد جزو خط قرمزهای نیروهای امنیتی محسوب شده و در گیت بازرسی فرودگاه با این موارد به شدت برخورد می شود.

داروهای خاص
از آنجا که داروها از ترکیبات شیمیایی مختلفی ساخته می شوند، امکان حمل مواد غیر دارویی به اسم داروهای خاص زیاد است، بنابراین اکثر فرودگاه ها در مورد داروهای قابل حمل حساس هستند و باید نسخه پزشک را نیز همراه خود داشته باشید. در صورتی که این داروها گاز خاصی از خود خارج کنند، مانند اسپری های تنفسی بیماری آسم یا دیگر بیماری های ریوی، می توانید به یک مقدار مجازی از آن را در صورت ضرورت همراه خود به داخل کابین هواپیما ببرید.

مایعات
به این موضوع خوب دقت کنید زیرا همراه داشتن بیش از ۱۰۰ میلی لیتر از مایعات به هر شکلی، عطر یا ادکلن یا آب و دیگر لوازم آرایشی، تنها باعث می شود که در روند بازرسی خود وقفه ایجاد کنید و ماموران تمام بار شما را خواهند گشت و هرچیزی که به صورت مایع به همراه داشته باشید را از شما خواهند گرفت.

ضرورت وجود گیت بازرسی فرودگاه
ممکن است با مطالعه موارد فوق به این نتیجه برسید که روال بازرسی مسافرین کار سخت گیرانه و وقت گیری است. این اتفاق در عمل برای بسیاری از مسافرین ناراحت کننده بوده و در صف این بررسی خسته خواهند شد اما بهتر است به این موضوع به چشم یک اتفاق لازم و ضروری نگاه کنید. هیچ مسافری دلش نمی خواهد در پرواز خود ربوده شده یا هواپیما توسط تروریست ها منفجر شود. از این رو بهتر است با تحمل این چند دقیقه قبل از پرواز، سفر امنی را برای خود و دیگر مسافرین رقم بزنیم.

سخن پایانی
مهمترین مواردی که باید به صورت کلی در هنگام عبور از گیت بازرسی فرودگاه به یاد داشته باشید این است که اول از همه آرامش خود را حفظ کرده و در طول این فرآیند خونسرد باشیم. بهتر است قبل از سفر در مورد مواردی که می توانید به همراه خود داخل هواپیما ببرید و همینطور کالاهای ممنوعه آن تحقیق کنید تا این وسایل از شما گرفته نشود. در نهایت همکاری کامل با ماموران امنیتی فرودگاه و رعایت دستورالعمل ها می تواند روند کلی سفر را برای شما بسیار راحت کند.

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده

نیاز به مشاوره رایگان دارید؟ با ما تماس بگیرید!

۰۲۱-44716504

شماره تماس آریوتک برای مشاوره در مورد ایکسری

محصولات آریوتک